CIMG4152
CIMG0586
CIMG3809

Klubben - 道場

Ursprunget till Bujinkan Malmö, det vill säga Malmö Budoklubbs sektion för Bujinkan Budo Taijutsu går tillbaka till slutet av 1989 i Malmö. Då flyttade Sveneric Bogsäter och Mariette V.D. Vliet från Stockholm till Malmö och öppnade träning där. Peter Carlsson och Jörgen Hejde som redan då var aktiva i Bujinkan-träning i Lund sedan mitten av 1980-talet valde då att börja träna för Sveneric och Mariette istället för att driva egen verksamhet i Lund. Under 1993 valde Sveneric och Mariette att flytta till Mariettes hemland Holland, varför Jörgen och Peter bildade Malmö Taijutsuklubb – Bujinkan Dojo för att kunna fortsätta bedriva träning i Bujinkan Budo Taijutsu. Under första tiden hyrde vi in oss Dan Johansson och hans förening för Jeet Kune Do som höll till på Lundavägen 56 i Malmö. År 1998 fick vi en egen lokal på Solgatan 4 på Kirseberg i Malmö. Klubben blev medlem i Svenska Budoförbundet 1995. År 2009 togs ett nytt steg. Vi lämnade då vår lokal på Solgatan och slog ihop verksamheten med flera andra föreningar under en och samma förening, Malmö Budoklubb på Ystadvägen 46 i Malmö. Malmö Budoklubbs syfte är att befrämja japansk traditionell budo i Malmö med omnejd. Träningen i Bujinkan Budo Taijutsu bedrivs i en egen sektion, Bujinkan Malmö.

Bujinkan Malmö är ansluten till Bujinkan Shidoshi-kai och vi har valt att följa den träning som bedrivs i Japan av Soke Hatsumi Masaaki, stormästare i de nio traditionerna. Genom Malmö Budoklubb är vi också medlemmar i Svenska Budoförbundet, Svenska Bujinkanförbundet och Skånes Budoförbund vilket gör att alla tränande omfattas av stadgar och gällande försäkringar via förbunden.

Bujinkan Malmö uppfyller kraven och reglerna från Bujinkan Hombu Dojo för att få existera som egen verksamhet i och med att fyra av våra instruktörer är graderade till 5:e Dan eller över och innehar titeln Shidoshi, licensierad instruktör. Detta innebär att dessa har instruktörslicens utfärdad direkt av Bujinkan Hombu Dojo och Hatsumi sensei i Japan. Alla som tränar i Bujinkan Malmö blir också medlemmar i Bujinkan Hombu Dojo i Japan.